Turkish Journal of Bioethics
Kaposi’s Sarcoma Epidemiology, Risk Factors, Staging and Treatment: AN OVERVIEW. [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2017; 50(2): 148-159 | DOI: 10.5505/aot.2017.59023

Yusuf Karakas, Sercan Aksoy, H. Ibrahim Gullu
Hacettepe University Institute Of Cancer, Department Of Medical Oncology, Ankara

Kaposi’s sarcoma (KS) is an angioproliferative disease, with a viral etiology and a multifactorial pathogenesis that depends on an immune dysfunction. It is divided into four types according to the aetiology. There was no randomized controlled trials due to very rare disease. Thus clinical guidelines has not been established properly. This review summarized epidemiology, risk factor, and recent treatment strategies in Kaposi sarcoma patients.

Keywords: Kaposi sarkoma, risk factors, treatment

Kaposi Sarkoma Epidemiyolojisi, Risk Faktörleri, Evrelemesi ve Tedavi Seçenekleri: DERLEME.

Yusuf Karakas, Sercan Aksoy, H. Ibrahim Gullu
Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü, Medikal Onkoloji Bilim Dalı, Ankara

Kaposi sarkomu immun disfonksiyon ve muhtemel viral etiyolojiye bağlı oluşan anjioproliferatif bir hastalıktır. Kaposi sarkomu etiyolojilerine göre 4 alt tipe ayrılır. Hastalığın tedavi seçenekleri ve klinik seyri açısından alt tipler bizlere fikir verir. Ülkemizde ve dünyada nadir görülen bir hastalık olması nedeniyle şu an için randomize kontrollü çalışmaları bulunmamaktadır. Kaposi sarkomundaki bilgilerimiz genelde retrospektif ve faz II çalışmalara dayanmaktadır. Bu derlememiz kaposi sarkomunun epidemiyolojisi, risk faktörleri ve son tedavi stratejileriini içermektedir.

Anahtar Kelimeler: Kaposi sarkomu, risk faktörleri, tedavi

Yusuf Karakas, Sercan Aksoy, H. Ibrahim Gullu. Kaposi’s Sarcoma Epidemiology, Risk Factors, Staging and Treatment: AN OVERVIEW.. Acta Oncol Tur.. 2017; 50(2): 148-159

Corresponding Author: Yusuf Karakas, Türkiye