Turkish Journal of Bioethics
The Etiology of Acute Kidney Injury in Patient with Solid Tumor [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2020; 53(3): 410-414 | DOI: 10.5505/aot.2020.42275

The Etiology of Acute Kidney Injury in Patient with Solid Tumor

İbrahim Yıldırım, Esra Durmuşoğlu
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Medicine School, Dr. Abdurrahman Yurtaslan Ankara Oncology Education and Research Hospital

INTRODUCTION: The aim of this study is to evaluate the etiology of renal failure in patients with solid tumor.
METHODS: The study was included 100 patients with acute renal failure. These patients were selected among hospitalized patients with solid tumor in Dr. Abdurrahman Yurtaslan Ankara Oncology Education and Research Hospital. The data of these patients were analyzed retrospectively. The presence of acute kidney injury was determined according to RIFLE-AKIN criteria. The patients were retrospectively classified into the following 3 groups: Prerenal, renal and postrenal acute kidney injury (AKI) groups. In these groups, specific causes of renal failure and comorbidities such as diabetes, coronary arteria disease etc. were compared using the chi square statistical analyze.
RESULTS: The most common type of renal failure in patients with solid tumor was prerenal acute kidney injury (%55). The most common specific cause in all groups with prerenal AKI was inadequate oral intake and gastrointestinal loss. No significant difference was detected in terms of the average age (p=0.256) and in terms of frequency of sex, diabetes mellitus, hypertension, smoking, whether chemotherapeutic agents in three groups (p=0.259, p=0.739, p=0.789, p=0.945, p=0.339). There was a marked increase in the frequency of ischemic acute tubular necrosis in the study population.
DISCUSSION AND CONCLUSION: The causes of acute renal failure may differ from actuarial estimates in patients with cancer. Complete documentation of these causes in this population with tumor may increase surveys of these patients. In developing countries, multicenter prospective trials are needed to evaluate the etiology of all renal failure in this population.

Keywords: acute kidney injury, chemotherapy, cancer

Solid Tümörlü Hastalarda Böbrek Yetmezliği Nedenleri

İbrahim Yıldırım, Esra Durmuşoğlu
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dr. Abdurrahman Yurtaslan Ankara Onkoloji Suam, İç Hastalıkları Ana Bilim Dalı.

GİRİŞ ve AMAÇ: Kanserli hastalarda tümörün kendisine ait ve tedavi ilişkili böbrek yetmezliği gelişebilmektedir. Onkolojik hasta popülasyonunda güncel sınıflama kriterleri ile akut böbrek yetmezliği epidemiyolojine ilişkin düzenli ve sistematik bilgilere ihtiyaç vardır. Bu çalışma kanser hastalarında gelişen böbrek yetmezliklerini etiyolojilerine göre sınıflamak ve risk gruplarını belirlemek için planlanmıştır.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Çalışmaya onkoloji servisine herhangi bir nedenle yatmış ve böbrek yetmezliği tespit edilmiş 100 hasta dahil edildi. Hastaların verileri retrospektif olarak incelendi. Böbrek yetmezliği varlığı RIFLE-AKIN kriterlerine göre belirlendi ve hastalar prerenal, renal ve postrenal böbrek yetmezliği gruplarına ayrıldı. Eşik eden hastalıklar ve böbrek yetmezliğinin spesifik nedenleri bu üç grup baz alınarak chi square istatistiksel yöntemi ile karşılaştırıldı
BULGULAR: Solid tümörlü hastalarda en sık böbrek yetmezliği tipi prerenal nedenlere bağlıydı (%55). Prerenal böbrek yetmezliğinde en sık spesifik neden oral alım azlığı ve gastrointestinal kayıptı. Prerenal, renal ve postrenal böbrek yetmezlik grupları arasında yaş ortalamaları (p=0.256), cins (p=0.259), diyabetes mellitus (p=0.739), hipertansiyon (p=0.789) sigara içim (p=0.945) ve kemoterapötik ajan kullanıp kullanmama (p=0.339) sıklığı açısından önemli bir farklılık tespit edilmedi. Bu popülasyonda iskemik akut tubüler nekroz sıklığında bariz bir artış gözlendi.
TARTIŞMA ve SONUÇ: Kanserli hastalarda böbrek yetmezliği gelişim nedenleri farklılık gösterebilir. Onkolojik hasta popülasyonunda bu nedenlerin iyi dökümente edilmesi, kanserli hastaların sağkalım sürelerini uzatabilir. Gelişmekte olan ülkelerdeki kanserli tüm hastalarda, böbrek yetmezliği etiyolojisini güncel bilgilerle değerlendirecek çok merkezli prospektif çalışmalara ihtiyaç vardır.

Anahtar Kelimeler: akut böbrek yetmezliği, kemoterapi, kanser

İbrahim Yıldırım, Esra Durmuşoğlu. The Etiology of Acute Kidney Injury in Patient with Solid Tumor. Acta Oncol Tur.. 2020; 53(3): 410-414

Corresponding Author: İbrahim Yıldırım, Türkiye