Geçici Santral Venöz Kateterlerin Radyolojik Görüntüleme Yöntemleri Eşliğinde Uygulanmaları [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2010; 43(2-3): 59-64

Doğan DEDE1, Ahmet AVLUK1, Nilgün YILDIRIM1, İlkay AKMANGİT1, Bige SAYIN SEVER1
SB Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, 4. Radyoloji Kliniği, ANKARA

Introduction: The temporary central venous catheters are used generally in patients who are going to go under bone marrow transplantation; in renal failure patients who need accute hemodiyalisis; in patients who need high volume exchange of blood like plasmaferesis and lokoferesis also in patients who have vassel problems. In this study we aimed to show our experiences in temporary central venous catheter placement under radiological imaging tecniques. Materials and Methods: Two hundred and eight patients who were placed temporary central venous catheters under local anesthesia with ultrasonography and floroscopy guidence in our clinique between the period January 2007 and November 2009 are detected retrospectively. Results: Two hundred and twenty eight temporary central venous catheters were placed to 208 patients. The most frequent localization of insertion was internal jugular vein (84.21%). Median catheter time was 20 day (total: 4240 catheter days; range: 4 to 34 catheter days). Complications occured in 14 patients. The most common complication was venous trombosis (2.6%). All the infectious complications were seen in the patients who are going to go under bone marrow transplantation (1.3%). Conclusion: Temporary central venous cateter placement with radiological imaging guidence which has short insertion time, high success and low complication rates is a safe and effective technique.

Keywords: Central venous catheter, temporary, complication, trombosis

Temporary Central Venous Catheter Placement with Radiological Imaging

Doğan DEDE1, Ahmet AVLUK1, Nilgün YILDIRIM1, İlkay AKMANGİT1, Bige SAYIN SEVER1
SB Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, 4. Radyoloji Kliniği, ANKARA

Giriş: Kemik iliği transplantı yapılacak hastalarda, böbrek yetmezliği olgularında acil hemodiyaliz ihtiyacında, lökoferez-plazmaferez gibi yüksek volümde kan değişimi yapılacak hastalarda, damar yolu problemi olan hastalarda geçici santral venöz kateterler yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada radyolojik görüntüleme yöntemleri eşliğinde geçici santral venöz kateter uygulaması deneyimlerimizi literatür eşliğinde tartışmayı amaçladık. Yöntem ve Gereçler: Kliniğimizde Ocak 2007-Kasım 2009 tarihleri arasında, ultrasonografi ve floroskopi eşliğinde ve lokal anestezi sonrası geçici santral venöz kateter takılan 208 olgu retrospektif olarak incelendi. Bulgular: İki yüz sekiz hastaya 228 geçici santral venöz kateter takıldı. Hastaların %88’i kemik iliği transplantı yapılacak olan hastalardı. En sık giriş yeri sağ internal juguler vendi (%84.21). Hastaların kateter kullanma sürelerinde ortanca değer 20 gün olarak saptandı (toplam kateter kullanma süresi 4240 gün, aralık 4-34 gün). On dört olguda komplikasyon gelişti. En sık görülen komplikasyon venöz trombozdu (%2.6). Gelişen infeksiyöz komplikasyonların hepsi kemik iliği transplantı yapılacak hastalardagörüldü (%1.3). Sonuç: Geçici santral venöz kateterlerinin radyolojik görüntüleme yöntemleri eşliğinde uygulanması; komplikasyon oranlarının düşük oluşu, işlem süresinin kısa olması ve yüksek başarı oranı ile güvenilir ve etkin bir yöntemdir.

Anahtar Kelimeler: Santral venöz kateter, geçici, komplikasyon, tromboz.

Doğan DEDE, Ahmet AVLUK, Nilgün YILDIRIM, İlkay AKMANGİT, Bige SAYIN SEVER. Geçici Santral Venöz Kateterlerin Radyolojik Görüntüleme Yöntemleri Eşliğinde Uygulanmaları. Acta Oncol Tur.. 2010; 43(2-3): 59-64