Lung Cancer in Young Patients Under the Age of Thirty-five: Single Center Experience [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2012; 45(1): 1-4 | DOI: 10.5505/aot.2012.43154

Mehmet Özen1, Funda Pepedil1, Mustafa Cengiz1, Sadettin Kılıçkap2, Sercan Aksoy2, Alev Türker2, Ayşe Kars2
1Hacettepe University Faculty of Medicine, Department of Internal Medicine, Ankara, Turkey
2Hacettepe University Faculty of Medicine, Department of Medical Oncology, Ankara, Turkey

OBJECTIVE: Lung cancer is the most common cancer in the world. It is rarely seen under the age of 35. The median age of patients at diagnosis is 71.
METHODS: In our institute we have retrospectively evaluated patients who are 35 years old or younger at the time of diagnosis.
RESULTS: We have defined 17 patients whose ages were ranging between 19 and 35, from 2001 to 2008. Median age was 30 (range, 19-35) and median follow up time was 11 months (range: 1-74 months). The number of men and women was 8 (47%) and 9 (53%), respectively. At diagnosis, 14 (82%) patients had stage IV, 3 (18%) patients had stage III disease. Brain metastases were present in 47% of patients. In our study adenocarcinoma was the most common (56%) histological subtype and small cell lung cancer was rare (6%). Only one patient had smoking history as a risk factor. All patients received platinum based chemotherapy. Only one patient had personal cancer history and it was breast cancer. Only one patient had family history for cancer and it was colon cancer. A total of 14 patients died due to lung cancer. Survival rate in patients were low. Beside, gender or stage did not affect survival rates.
CONCLUSION: Lung cancer is rare in young people. When it is seen in young patients, it tends to be metastatic and the most common site of metastases is brain. In our patients the most common histology was adenocarcinoma and small cell lung cancer was rare. Smoking history, family history or personal cancer history did not appear to be important risk factors for lung cancer in young people. The etiology of disease is probably different from elderly people.

Keywords: Lung cancer, Young

Otuzbeş Yaş Altı Genç Hastalarda Akciğer Kanseri: Tek Merkez Deneyimi

1Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Ana Bilim Dalı, Ankara, Türkiye
2Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Medikal Onkoloji Bilim Dalı, Ankara, Türkiye

AMAÇ: Akciğer kanseri dünyada en sık görülen kanserdir. Nadiren 35 yaş ve altında görülür. Hastaların tanı anındaki ortanca yaşı 71’dir.
YÖNTEMLER: Enstitümüzde tanı anında 35 yaşında veya daha genç olan hastaları retrospektif olarak inceledik.
BULGULAR: 2001 ile 2008 yılları arasında yaşları 19 ile 35 arasında değişen 17 hasta tanımladık. Ortanca yaş 30 (aralık, 19-35) ve ortanca takip süresi 11 aydı (aralık, 1-74 ay). Erkek ve kadınların sayıları sırasıyla 8 (47%) ve 9 (53%) idi. Tanı anında hastaların %82’si (n=14) evre IV, %18'i ise evre III hastalık vardı. Hastaların %47’sinde beyin metastazı mevcuttu. Çalışma grubunda en sık görülen histolojik tip adenokarsinom iken (%56), küçük hücreli akciğer kanseri %6 oranında bulundu. Sadece bir olgunun öyküsünde sigara kullanımı risk faktörü olarak yer alıyordu. Tüm hastaların tedavisinde platin bazlı kemoterapi yer almakta idi. Sadece bir hastanın kendisinde meme kanseri öyküsü vardı. Sadece bir hastanın ailesinde kanser öyküsü vardı ve bu da kolon kanseriydi. Toplam 14 hasta akciğer kanseri nedeni ile kaybedildi. Sağkalım oranları hastalarımızda düşüktü. Bunun yanında cinsiyet ve evre de sağkalım oranlarını etkilemedi.
SONUÇ: Akciğer kanseri gençlerde nadir görülen bir hastalıktır. Gençlerde teşhis konulduğunda ise metastatik olmaya eğilimlidir. En sık metastaz bölgesi beyindir. Bizim hastalarımızda küçük hücreli akciğer kanseri nadir olup en sık tip adenokarsinomdur. Sigara kullanımı, ailede veya kendisinde kanser hikayesi genç hastalarda akciğer kanseri için önemli risk faktörü olarak görünmemektedir. Hastalığın etiyolojisi olasılıkla yaşlı hastalardan farklıdır.

Anahtar Kelimeler: Akciğer kanseri, Genç

Mehmet Özen, Funda Pepedil, Mustafa Cengiz, Sadettin Kılıçkap, Sercan Aksoy, Alev Türker, Ayşe Kars. Lung Cancer in Young Patients Under the Age of Thirty-five: Single Center Experience. Acta Oncol Tur.. 2012; 45(1): 1-4

Corresponding Author: Mehmet Özen, Türkiye