Porphyria; A Rare Cause of Neurological Symptoms in Cancer Patient [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2016; 49(3): 251-254 | DOI: 10.5505/aot.2016.18209

Porphyria; A Rare Cause of Neurological Symptoms in Cancer Patient

Ali Alkan1, Ebru Karcı1, Betül Yavuz2, Nalan Akıncı1, Abdullah Akdağ1, Arzu Yaşar1, Güngör Utkan1
1Ankara University School Of Medicine, Medical Oncology
2Ankara University School Of Medicine, Internal Medicine

In cancer patient neurological symptoms are mostly due to direct tumor effect or paraneoplastic syndromes. The diagnosis of rare diseases causing neurological symptoms is challenging, especially in a metastatic cancer patient. Here we discussed a metastatic lung cancer patient who presented with red urine and neurological symptoms. After exclusion of metastasis and paraneoplastic pathologies, the findings were associated with the diagnosis of porphyria. While our experience is giving clinical clues about a rare pathology, it also reminds us the importance of work up in the face of neurological symptoms in oncology patients.

Keywords: Porphyria, Lung Cancer, Neurological symptoms

Porfiri; Kanser Hastasında Nörolojik Semptomların Nadir Bir Sebebi

1Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, Tıbbi Onkoloji Bilim Dalı
2Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalı

Onkoloji pratiğinde nörolojik semptomlar genellikle direkt tümör etkisi veya paraneoplastik sendrom olarak karşımıza çıkmaktadır. Nörolojik semptomlara neden olan nadir hastalıkların tanısı özellikle metastatik kanser hastasında zordur. Burada kırmızı idrar ve nörolojik semptomlarla değerlendirilen bir metastatik akciğer kanseri olgusu sunulmuştur. Metastaz ve paraneoplastik patolojilerin ekartasyonu sonrasında bulgular porfiri tanısı ile ilişkilendirilmiştir. Tecrübemiz porfiri tanı ve tedavi hakkında klinik ipuçları verirken, onkoloji hastasında nörolojik semptomların ayırıcı tanısında tanısal yaklaşımın önemini vurgulamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Porfiri, Akciğer kanseri, Nörolojik semptomlar

Ali Alkan, Ebru Karcı, Betül Yavuz, Nalan Akıncı, Abdullah Akdağ, Arzu Yaşar, Güngör Utkan. Porphyria; A Rare Cause of Neurological Symptoms in Cancer Patient. Acta Oncol Tur.. 2016; 49(3): 251-254

Corresponding Author: Ali Alkan, Türkiye