Denosumab Experience in Metastatic Giant Cell Tumor of Bone: Case Series [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2014; 47(3): 67-69 | DOI: 10.5505/aot.2014.38358

Denosumab Experience in Metastatic Giant Cell Tumor of Bone: Case Series

Dr. A. Y. Ankara Oncology Training And Research Hospital, Department Of Medical Oncology, Ankara, Turkey

Giant cell tumor of bone (GCTB) is a rare benign primary tumor of the bone. Bisphosphonate therapy is curently used in GCTB because of its anti-osteoclastic effects. Denosumab is fully human monoclonal antibody that inhibit disease progression in metastatic GCTB. We summurized tree patients GCTB patients with lung metastasis. The patient were received between 12-18 months denosumab and remain without disease progression between 6-15 months after discontinuous of treatment. Due to the indolent nature of the tumor follow-up period may be short, however we thinks it is an important experience fort his condition

Keywords: denosumab, giant cell bone tumor, lung metastasis

Metastatik Dev Hücreli Kemik Tümöründe Denosumab Deneyimi: Olgu Serisi

Dr. A. Y. Ankara Onkoloji Eğitim Ve Araştırma Hastanesi, Tıbbi Onkoloji Kliniği, Ankara, Türkiye

Dev hücreli kemik tümörü ( DHKT) nadir görülen benign bir primer kemik tümörüdür. Günümüzde anti osteoklastik aktiviteye sahip bifosfanat tedavisi kullanılmaktadır. Denosumab tamamen insan kaynaklı monoklonal antikordur ve metastatik DHKT’de hastalık progresyonunu inhibe eder. Akciğer metastazı olan 3 DHKT’lü hastayı özetledik. Hastalar 12 ile 18 ay arasında denosumab kullanmışlardı. Tedavi kesilmesinde sonraki 6 ile 15 aylık takipte hastalık progresyonu görülmedi. Hastalık yavaş seyirli olması nedeniyle takip süermiz kısa olabilir ancak bu konuda önemli bir deneyim olduğunu düşünmekteyiz.

Anahtar Kelimeler: denosumab, dev hücreli kemik tümörü, akciğer metastazı

Ahmet Şiyar Ekinci, Onur Eşbah, Ayşe Demirci, Tahsin Özatlı, Umut Demirci, Burçin Budakoğlu, Öznur Bal, Ömür Berna Öksüzoğlu. Denosumab Experience in Metastatic Giant Cell Tumor of Bone: Case Series. Acta Oncol Tur.. 2014; 47(3): 67-69

Corresponding Author: Ahmet Şiyar Ekinci, Türkiye