Dev Renal Anjiomyolipoma Rüptürü [Acta Oncol Tur.]
Acta Oncol Tur.. 2007; 40(1): 48-51

Dev Renal Anjiomyolipoma Rüptürü

Bige SAYIN1, Nilgün YILDIRIM1, Doğan DEDE1, Gülşah KABAÇAM1, Perihan SOYDİNÇ1, Sevinç BOSTANOĞLU1
SB Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, 4. Radyoloji Bölümü, ANKARA

Angiomyolipomas form approximately 5% of renal tumors. Because of their benign character, they may reach extensive sizes before the diagnosis. They are usually asymptomatic if the tumor size is less than 4 cm. İn angiomyolipomas greater than 4 cm, there is an increased risk of intratümöral or perinephritic hemorrage and patients may become symptomatic. Therapeutic app-roach, differs vvith respect to size of the tumor and complications. Ultrasonography (US) and computed tomography (CT) are important in evaluating the tumor size, internal structure of tumor and complications. İn that way, nephron sparing surgery can be planned. Herein, we report the radiological findings of a patient vvith giant hemorrhagic renal angiomyolipoma. The patient did not have clinical and radiological signs of tuberosclerosis.

Keywords: Renal Angiomyolipomas, US, CT.

Rupture of Giant Renal Angiomylipoma

SB Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, 4. Radyoloji Bölümü, ANKARA

Anjiomyolipoma renal tümörlerin yaklaşık %5’ini oluşturur. Benign karekterde olduklarından, tanı konmadan önce büyük boyutlara ulaşabilirler. 4 cm’den küçük lezyonlar çoğunlukla asemptomatiktir. 4 cm’den büyük lezyonlarda intratümöral ya da peri-nefritik hemoraji riski artar ve lezyon semptomatik hale gelebilir. Tedavi yaklaşımları, tümörün boyutuna ve komplikasyonlarına bağlı değişir. Ultrasonografi ve bilgisayarlı tomografi, kitlenin boyutu, iç yapısı ve komplikasyonlarının değerlendirilmesinde, böylelikle böbrek koruyucu cerrahi yaklaşımlara yön vermesinde değerlidir. Burada, kanamalı dev renal anjiomyolipomanın radyolojik bulguları sunulmaktdır. Hastada tüberoz skleroz ile uyumlu klinik ve radyolojik bulgular bulunmamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Renal anjiomyolipoma, US, BT.

Bige SAYIN, Nilgün YILDIRIM, Doğan DEDE, Gülşah KABAÇAM, Perihan SOYDİNÇ, Sevinç BOSTANOĞLU. Dev Renal Anjiomyolipoma Rüptürü. Acta Oncol Tur.. 2007; 40(1): 48-51